Причини дезадаптації учнів
Причини шкільної дезадаптації (на основі концепцій В. Когана, І. Крук, О. Осадько)
І. Неправильні методи виховання у сім'ї:
• завищені очікування батьків до навчальних успіхів дитини;
• розмови про недоліки школи чи вчителя замість акцентування уваги дитини на приємних моментах;
• часті конфлікти в сім'ї з приводу успіхів дитини у навчанні;
• виховання дитини за типом «кумир сім'ї»;
• байдуже ставлення батьків до навчання дитини.
II. Порушення у системі взаємин у школі:
• психогенний вплив процесу навчання (дидактогенія);
• некоректне ставлення вчителя до учня (дидаскалогенія);
• індивідуальна чутливість ЦНС дитини;
• порушення взаємин дитини з однокласниками.
III. Індивідуальні причини дезадаптації:
• невисокий інтелектуальний потенціал;
• затримка психічного розвитку;
• гіперактивність;
• труднощі у вольовій регуляції поведінки;
• несформованість мотивації до навчання;
• сенситивність до несприятливого впливу середовища;
• завищена самооцінка та рівень амбіцій дитини чи батьків;
• підвищена чутливість нервової системи дитини;
• підвищений рівень тривожності дитини;
• агресивність;
• замкненість;
• повільність (інертність нервових процесів);
• соматична ослабленість;
• відсутність готовності до навчання у школі.
Діти неоднаково адаптуються до нових умов життєдіяльності. У дослідженнях Г. Гуткіної виявлено три рівні адаптації дітей до школи: високий, середній, низький.
Високий рівень. Першокласник позитивно ставиться до школи, висунуті вимоги сприймає адекватно; навчальний матеріал засвоює легко; глибоко і повною мірою опановує матеріал програми, розв'язує ускладнені задачі; старанний, уважно слухає вказівки та пояснення; проявляє сильний інтерес до самостійної навчальної роботи, готується до всіх уроків, суспільні доручення виконує охоче і сумлінно, має в класі сприятливе статусне положення.
Середній рівень. Першокласник позитивно ставиться до школи, її відвідування не викликає у нього негативних переживань, він розуміє навчальний матеріал, якщо вчитель викладає його докладно, засвоює основний зміст навчальних програм, самостійно розв'язує типові задачі, зосереджений і уважний при виконанні завдань, доручень, вказівок дорослого, але під його контролем; буває зосереджений тільки тоді, коли займається чимось для нього цікавим, готується до уроків і домашнє завдання робить майже завжди, суспільні доручення виконує сумлінно, товаришує з багатьма однокласниками.
Низький рівень. Першокласник негативно або індиферентно ставиться до школи, нерідко скаржиться на здоров'я, має поганий, пригнічений настрій, порушення поведінки, матеріал, який пояснює вчитель, засвоює фрагментарно, самостійна робота з підручником дається важко, при виконанні самостійних навчальних завдань не проявляє інтересу, до уроків готується нерегулярно, йому необхідний постійний контроль, систематичні нагадування та спонукання з боку вчителів і батьків, зберігає працездатність і увагу при довгих паузах; для розуміння нового матеріалу потребує значної навчальної допомоги вчителя і батьків, суспільні доручення виконує під контролем, без особливого бажання, пасивний, близьких друзів не має, знає за іменами та прізвищами лише частину однокласників.
Комментарии
Отправить комментарий